Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

Frågor och svar om bredband

Frågorna kan vara många om utbyggnaden av bredband. På den här sidan har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi får kring bredband.

Hittar du inte svar på din fråga går det bra att kontakta vår bredbandssamordnare som du når via Medborgarservice:

E-post: medborgarservice@tierp.se
Telefon: 0293-21 80 00

Finns det alternativ om fiber inte är möjlig?

Anslutning genom luften är en alternativ lösning på platser där markbunden fiberanslutning inte är möjlig.

Bluecom har inlett arbete i Tierps kommun med luftburet bredband via tjänsten Air2Fibre. Lösningen är lämplig i svårtillgängliga områden eller där det är glest mellan husen.

Vanliga frågor och svar samt mer information finns på Bluecoms hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Jag har avtal med en bredbandsoperatör men får inga svar. Vad ska jag göra?

I första hand är det operatören du har avtal med du ska vända dig till. Uppstår det problem går det även bra kontakta kommunens bredbandssamordnare via Medborgarservice.

E-post: medborgarservice@tierp.se
Telefon: 0293-21 80 00

Vad händer när kopparnätet släcks?

Kommunens verksamheter berörs inte. Detsamma gäller trygghetslarmen i kommunen som går via mobilnät och därför inte påverkas av förändringarna i kopparnätet.

Vill du veta hur din fastighet påverkas finns mer information på Telias hemsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vilket ansvar har kommunen för att möjliggöra utbyggnad av bredband?

Tierps kommun har inget direkt ansvar för att privatpersoner eller företag i kommunens geografiska område ska få tillgång till bredband, men det ligger i kommunens intresse att du som bor eller har ditt företag i Tierps kommun har tillgång till moderna hjälpmedel. Där är bredband viktigt.

Vilka aktörer är verksamma i Tierps kommun?

Det är tre aktörer verksamma i Tierps kommun, Bluecom, IP Only och Tierp Fiber Network (Lidén Data).

Kontaktuppgifter till aktörerna:

Bluecom, Air2Fibre
Telefon: 0771-19 07 00
Webb: bluecom.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

IP Only/Uppsala stadsnät
Telefon: 0200-43 00 00
Webb: ip-only.selänk till annan webbplats

Tierp Fiber Network (Lidén Data)
Telefon: 0293-56 30 01
Webb: tierpfibernetwork.selänk till annan webbplats

Avtalet med Lidén Data säger att företaget har nyttjanderätt till Tierps kommuns stadsnät/förvaltningsnät och att nätet kan överlåtas till Lidén Data år 2020. Överlåtelse förutsätter att företaget till 2020 uppfyllt sina delar av avtalsvillkoren gällande utbyggnad av bredbandsnätet. Genom avtalet med Lidén Data sparar Tierps kommun in en årlig driftkostnad av förvaltningsnätet på ungefär 3 miljoner kronor.

Vad krävs för att få bredband?

Som privatperson eller företag krävs att du kontaktar en bredbandsleverantör för att undersöka möjligheterna till att få bredband. Därefter göra en beställning och skriva kontrakt om installation och leverans.

Post- och Telestyrelsen, PTS, är en svensk bredbandsmyndighet och har en webbtjänst där du kan söka på din adress efter vilka operatörer som finns i närområdet, bredbandskartan.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Mer information om bredband och stödformer finns på PTS hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Går det att ansöka om ekonomiskt stöd för utbyggnad?

Utbyggnad av bredband ska ske på kommersiell grund i marknadens regi, det vill säga av operatörerna själva och för dem att tjäna pengar på. Ibland gör operatörerna bedömningen att bredbandsutbyggnad inte är lönsam. Utbyggnad av bredbandsnät kan då ske med offentligt stöd.

Länsstyrelsenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster beviljar stöd till bredbandsutbyggnad på landsbygden.