Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

Adresser och namnsättning

Kommunen registrerar belägenhetsadresser, lägenhetsnummer och namnsätter gator, torg och platser. Om du bygger nytt, ändrar eller river lägenheter i din fastighet ska du rapportera det till kommunen.

Rapportera adressärende när:

  • Din fastighet behöver nya belägenhetsadresser eller lägenheter.
  • Din fastighet har belägenhetsadresser eller lägenheter som behöver ändras.

Vid ärenden som gäller lägenheter, tänk på att bifoga:

Rapportera Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vad är belägenhetsadresser?

Platser som behöver en belägenhetsadress är vanligtvis huvudingångar till bostäder, verksamheter, samlingslokaler, kyrkor, idrottsanläggningar och liknande platser.

De behövs för folkbokföring och postutdelning, men även för att räddningstjänsten snabbt ska hitta fram.

Adresserna namnges av kommunen och rapporteras till Lantmäteriets adressdatabas. Postnummer och postort bestäms av PostNord och Skatteverket för in de nya adresserna i folkbokföringen.

Vad är ett lägenhetsnummer?

På adresser där det finns flera bostadslägenheter använder man lägenhetsnummer för att beskriva varje lägenhets placering.

Vid frågor om adress- eller namnsättning är du välkommen att kontakta Medborgarservice.