- tierp.se
- Bo, trafik och miljö
- Mät- och karttjänster, GIS
- Adresser och namnsättning
Kontakta kommunen
Telefontider | Må - fr 9.00-16.00 |
---|---|
Telefon | |
E-post | |
Besök | Centralgatan 7, Tierp |
Öppet | Må - fr 7.30-16.00 |

Adresser och namnsättning
Kommunen registrerar belägenhetsadresser, lägenhetsnummer och namnsätter gator, torg och platser. Om du bygger nytt, ändrar eller river lägenheter i din fastighet ska du rapportera det till kommunen.
Vad är belägenhetsadresser?
Platser som behöver en belägenhetsadress är vanligtvis huvudingångar till bostäder, verksamheter, samlingslokaler, kyrkor, idrottsanläggningar och liknande platser.
De behövs för folkbokföring och postutdelning, men även för att räddningstjänsten snabbt ska hitta fram.
Adresserna namnges av kommunen och rapporteras till Lantmäteriets adressdatabas. Postnummer och postort bestäms av PostNord och Skatteverket för in de nya adresserna i folkbokföringen.
Vad är ett lägenhetsnummer?
På adresser där det finns flera bostadslägenheter använder man lägenhetsnummer för att beskriva varje lägenhets placering.
Vid frågor om adress- eller namnsättning är du välkommen att kontakta Medborgarservice.