- tierp.se
- Bo, trafik och miljö
- Mät- och karttjänster
- Adresser och namnsättning
Kontakta kommunen
Telefontider | Må - fr 9.00-16.00 |
---|---|
Telefon | |
E-post | |
Besök | Centralgatan 7, Tierp |
Öppet | Må - fr 7.30-16.00 |
Adresser och namnsättning
Du ska göra en anmälan till kommunen om du ändrar, förnyar eller tar bort bostadslägenheter. Det gäller dig som äger små- eller flerbostadshus i kommunen.
Namnsättning
Namn på nya gator, torg och byggnader beslutas av kommunen.
Belägenhetsadresser
En belägenhetsadress anger var en geografisk plats är belägen. Platser som normalt behöver belägenhetsadresser är huvudentréer/ingångar till bostäder, verksamheter, samlingslokaler, kyrkor, utbildningslokaler, idrottsanläggningar och liknande där människor vistas.
Belägenhetsadresserna behövs för folkbokföring och postutdelning. De är även till nytta för navigering och ruttplanering, något som behövs för att exempelvis räddningstjänst ska kunna hitta till rätt plats.
Adresserna sätts av kommunen och rapporteras in till Lantmäteriets adressdatabas. Postnummer och postort sätts sedan av PostNord och Skatteverket inför de nya adresserna i folkbokföringen.
Om din bostad eller verksamhet saknar adress, eller om du har andra frågor gällande adresser, kontakta Mät- och GIS-enheten.
Lägenhetsnummer
På en och samma adress kan det finnas flera bostadslägenheter. För att beskriva en lägenhets placering i förhållande till entré och trappuppgång används lägenhetsnummer. Fastighetsägare är enligt lag skyldiga att rapportera förändringar av bostadslägenheter till kommunen.
Om du bygger nytt, ändrar eller river lägenheter meddela detta till Mät- och kartenheten via kontaktformuläret:
Kontakta Mät- och GIS-enheten
Mer information om hur vi behandlar personuppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på www.tierp.se/GDPR.