- tierp.se
- Bo, trafik och miljö
- Trafik
- Tillfälliga farthinder
Kontakta kommunen
Telefontider | Må - fr 9.00-16.00 |
---|---|
Telefon | |
E-post | |
Besök | Centralgatan 7, Tierp |
Öppet | Må - fr 7.30-16.00 |
Tillfälliga farthinder
Upplever du att hastigheten är för hög där du bor finns möjligheten att ansöka om att placera ut tillfälliga farthinder.
Ett tillfälligt farthinder får placeras ut under sommarhalvåret och fungerar som åtgärd att hålla nere hastigheten på en gata.
Regler för ansökan
Tillfälliga farthinder får endast placeras i bostadsområden och på gator utan separerad gång- och cykelväg med en hastighetsbegränsning på 30 km/h.
Tillfälliga farthinder får inte placeras på:
- matargator
- huvudleder
- vägar utanför det kommunala vägnätet
- vägar som trafikeras av kollektivtrafik
Farthindrets placering ska framgå i ansökan, bifoga därför gärna en karta eller foto på gatan för att precisera önskad placering. Den som ansöker måste ha en utfart mot gatan farthindret ska vara placerat på.
Privatperson eller förening
Den som ansöker blir den som, vid godkänd ansökan, skriver på avtalet med kommunen och ansvarar för att farthindret är av godkänd utformning. Privatpersoner får endast ansöka om ett farthinder per fastighet. En bostadsrättsförening kan ansöka om att placera ut flera. Ordförande eller annan person från styrelsen ska vara kontaktperson för ansökan.
Medgivande från grannar
För att få tillstånd att placera ut ett tillfälligt farthinder måste de närmaste grannarna godkänna det. Det gäller grannarna direkt till höger och vänster om din fastighet, grannen mittemot samt grannarna till höger och vänster om den mittemot.
Medgivande från grannarna ska skickas med ansökan för att den ska räknas som komplett.
Utformning och placering
Tierps kommun godkänner enbart avlånga farthinder som fästes i marken och som fordon kör över för att passera. Hindren får inte vara högre än 6 centimeter.
%20mp54631453-black-and-yellow-bright-speed-bumps-on-the-road_1200x630.jpg)
Exempel på tillfälligt farthinder.
För utformning och placering gäller även:
- Farthindret måste fästas i marken så att de ligger stabilt och inte kan flyttas.
- Farthindret får inte vara placerade så att fastighetsinfarter påverkas.
- Farthindret får inte placeras närmare än 20 meter från korsning.
- Farthindret ska ha en rundad ovandel eller avfasade långsidor. De ska ha reflexer eller reflekterande yta som är väl synliga.
- Farthindret måste placeras så att de lämnar minst en meter fri yta till vägren på vardera sida så att exempelvis barnvagnar, rullatorer och cyklister kan passera obehindrat.
- Om ett redan beviljat farthinder ska flyttas måste information om den nya placeringen skickas till kommunen innan.
Blomlådor förbjudna
Blomlådor och liknande får inte placeras på kommunala bostadsgator eftersom de kan flyttas och komma i vägen för räddningsfordon och sopbilar. De är även en trafikfara och olycksrisk då barn och husdjur kan gömma sig bakom dem.
Ansvar, avtal och avgift
Det kostar inget att ansöka om tillfälligt farthinder. Men vid en beviljad ansökan ansvarar den sökande för kostnader som inköp, utplacering, bortplockning och vinterförvaring av det tillfälliga farthindret. Efter beviljad ansökan tecknas ett avtal med Tierps kommun. När avtalet är undertecknat av kommunen har sökande tillstånd att placera ut farthinder enligt avtalet.
Den sökande är ansvarig att plocka bort farthindret tillfälligt om kommunen eller de kommunala bolagen skall utföra någon form av åtgärd på vägen, som exempelvis ombeläggning, utgrävning VA, nedläggning av fiber, eller liknande.
Tidsperiod
Ett tillfälligt farthinder får vara utplacerade mellan den 15 juni och 30 september, förutsatt att sandupptagningen är klar. För besked om sandupptagningen är klar i ditt område tar du kontakt med Temabs kundtjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Ett farthinder som inte är bortplockat den 30 september monterar Temab bort. För att få tillbaka hindret kontaktar du Temabs kundtjänst, som då tar ut en avgift på 500 kronor. Eventuella skador som uppstått på farthindret i och med bortplockning ersätts inte.
Ansökan och handläggning
För att ansöka om ett tillfälligt farthinder behöver du fylla i och skicka in en ansökningsblankett.
Ansökan om tillfälligt farthinder Pdf, 55 kB, öppnas i nytt fönster.
Ett tillstånd gäller endast per säsong och du måste därmed ansöka på nytt varje år.
Skicka eller lämna blanketten
E-post: medborgarservice@tierp.se
Brev: Tierps kommun, 815 80 Tierp
Personligen: kommunhusets reception, Centralgatan 7, Tierp
När en komplett ansökan har inkommit påbörjar vi handläggningen. Normal handläggningstid kan vara upp till fyra veckor.