God vård i livets slutskede

Äldre ska erbjudas en värdig vård i livets slutskede.

Den nationella satsningen anger att vården ska bli bättre på att:

• föra samtal mellan ansvarig läkare eller tjänstgörande läkare och patient om ställningstagandet att övergå till palliativ vård i livets slutskede (brytpunktsamtal), där innehållet i den fortsatta vården diskuteras utifrån patientens tillstånd, behov och önskemål
  • systematiskt bedöma den enskildes smärta för att ge rätt smärtlindring
  • ordinera läkemedelsinjektioner för att lindra ångest
  • säkerställa munhälsan genom att ge rätt munvård

Här anges också att vi ska registrera att vi gör ovanstående punkter i ett kvalitetsregister. Det heter Svenska palliativregistret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Målet är att 70% av dödsfallen i en kommun ska registreras. Det finns också mål för insatserna enligt punkterna ovan. En förbättring med 5-10% ska ske för de fyra insatserna under ett år.

Tierp

Inom det lokala arbetet diskuterar verksamhetschefer i primärvård och kommun hur brytpunktsamtal kan utvecklas bättre och hur vi säkerställer delaktigheten för närstående.

Tierp nådde nästan ända fram till målet om 70% under 2013. För de fyra insatserna förbättrades resultatet med 5,7 %.