God vård i livets slutskede

Du som som behöver vård i livets slutskede ska erbjudas stöd för att göra den sista tiden så bra och smärtfri som möjligt. Kommunens stöd utgår från Socialstyrelsens fyra hörnstenar för palliativ vård; symtomlindring, multiprofessionellt samarbete, kommunikation och relation samt stöd till närstående.

Den palliativa vården handlar om att se över och stödja i hela livssituationen. För att vården ska bli så bra som möjligt samverkar hälso- och sjukvården i både kommunen och landstinget med socialtjänsten, till exempel hemtjänsten. Tillsammans med dig som behöver stödet kommer ni fram till vad som är viktigast för dig.

Kvalitetsregister

Kommunens arbete registreras i ett nationellt kvalitetsregister. Det heter Svenska palliativregistret Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. I registret kan vårdpersonal fylla i en enkät hur vården av en person i livets slutskede varit. Syftet är att förbättra vården i livets slut, oavsett vilken diagnos personen hade och vem som utförde stödet.