Medicinskt ansvariga MAS och MAR

Varje kommun som ansvarar för hälso- och sjukvård måste enligt lag ha en medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS). I Tierps kommun finns även en medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR).

MAS har i uppdrag att säkerställa att kommunens hälso- och sjukvård har god kvalitet och att vården är säker. MAR har på motsvarande sätt ansvar för att den rehabilitering kommunen ger sker på ett säkert sätt. Ansvaret gäller kommunens särskilda boendeformer för äldre och personer med funktionsnedsättning samt hemsjukvården.

MAS och MAR samverkar bland annat med Vård och omsorgens chefer, legitimerad personal, omvårdnadspersonal och politiker i frågor som rör hälso- och sjukvård. Samverkan sker även i länet med andra kommuner samt regionen.

Patientsäkerhetsberättelse

MAS och MAR skriver varje år en patientsäkerhetsberättelse Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster..