Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

Hemtjänst

Hemtjänstens uppgift är att underlätta det dagliga livet, när du på grund av ålder, funktionsnedsättning eller sjukdom får svårt att klara dig själv.

Genom hemtjänsten kan du få hjälp med serviceinsatser. Till exempel hjälp med städ, tvätt, inköp av dagligvaror, post, bank, apoteksärenden, matdistribution, aktiviteter, promenader och social samvaro.

Du kan också få hjälp med omvårdnadsinsatser. Till exempel hjälp med hygien, på- och avklädning samt dusch.

Vi erbjuder, i dialog med kunden eller närstående, individanpassad vård och omsorg av god kvalitet med ett professionellt bemötande.

Avgifter för hemtjänst

I avgifter för vård och omsorg kan du läsa mer om avgift för hemtjänst.

Tjänstegaranti

Inom sju arbetsdagar efter beviljat omvårdnadsbeslut påbörjas insatserna. Om garantin inte hålls, kompenseras den enskilde med ett avdrag på avgiften motsvarande en månads omvårdnadsavgift.

Tjänsteåtaganden

Vi vill att du ska veta vad du kan förvänta dig av oss. Därför lämnar vi tjänsteåtaganden. Detta är en del av äldreomsorgens kvalitetsarbete.

Ansöka om hemtjänst

  • Kontakta Medborgarservice för att ansöka om hemtjänst, kontakta Medborgarservice som hjälper dig vidare till en biståndshandläggare.
  • Vi kontaktar dig inom en arbetsdag efter mottagandet av biståndsbeslut, för att boka in ett möte med dig eller närstående för planering av genomförandet av beviljade insatser.
  • Du får muntlig och skriftlig information om hemtjänsten. Det är viktigt för oss, att du känner förtroende för personalens kompetens och bemötande samt att du får sakkunnig och korrekt information, både muntligt och skriftligt, om vård och omsorgsinsatserna.
  • En genomförandeplan upprättas tillsammans med dig eller dina närstående inom två veckor efter mottagandet av biståndsbeslutet. Genomförandeplanen följer vi upp tillsammans med dig minst en gång per år eller vid behov.
  • Du får skriftligt en namngiven kontaktman samt en namngiven omvårdnadsansvarig sjuksköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast. Sjuksköterskan har ansvaret för de medicinska insatserna. Arbetsterapeut och sjukgymnast har ansvaret för rehabiliterande insatser. Din kontaktman är den person, som kommer att ha nära kontakt med dig i din vardag och ha kunskap om dig och din situation.

För dig som har mattjänst beviljad erbjuder vi leverans av kyld mat dagligen mellan 12.00-14.00.

Om ditt behov är akut erbjuds du hemtjänst omgående.

Hemtjänsten är indelad i fyra geografiska områden

Område

Orter

Telefon (kontor)

Telefon (enhetschef)

Norra

Skärplinge, Hållnäs, Karlholm

0293-21 94 41

0293-21 85 52

Västra 1

Tolfta, Tierps mellersta 1, Björken

0293-21 81 05

0293-21 86 95

Västra 2

Tierpsbygden, Tierps mellersta 2

0293-21 81 77

0293-21 86 85

Östra

Örbyhus, Tobo

0293-21 95 80

0293-21 85 98

Söderfors

Söderfors, Mehedeby

0293-21 97 71

0293-21 97 40