Arbete, daglig verksamhet och sysselsättning

Sysselsättning/daglig verksamhet är till för dig som har en funktionsnedsättning och är i yrkesverksam ålder, saknar arbete och inte är på gång att utbilda dig. Daglig verksamhet är en av de insatser du kan söka enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

När du fått ett beslut från biståndshandläggaren om daglig verksamhet hjälper vi dig att hitta en verksamhet som passar dina behov och förutsättningar. Det kan vara allt från stimulerande och socialt inriktade aktiviteter till produktionsarbete i ett företag.

I Tierps kommun har daglig verksamhet följande verksamheter

• Sinnesgruppen Vi har varierande sysslor som är sinnesstimulerande med utevistelse och social samvaro.
  • Ljusglimten Vi arbetar med individanpassad sinnesstimulering med färg och form, musik, gymnastik, pyssel, social träning, utevistelse och promenader.
  • Knutpunkten Två arbetsgrupper som arbetar efter varje individs behov med färg och form, musikstunder, gymnastik, pyssel, utevistelse och promenader.
  • Vendelfixarna Vendelfixarna hjälper Vendelgårdens äldreboende med beställningar, leveranser och plocka upp i förråd. I arbetsuppgifterna ingår även att ta hand om återvinning och disk i personalköket, leveranser av hjälpmedel och hantera arbetskläder för hemtjänsten och Vendelgården.
  • Vikingen Vi utför handarbeten med olika material som säljs på Vendelgården och har olika aktiviteter för de som som bor på Vendelgården som dansbandsfredag och en kiosk som är öppen en dag per vecka.
  • Navet Vi rengör, packar upp och ställer iordning hjälpmedel för särskilda boenden i Tierps kommun. Städar egna lokaler och sköter området utomhus kring fastigheten.
  • Café Kyrkbacken i Örbyhus Vi säljer smörgåsar, sallader, enklare luncher och kaffebröd. I abretsuppgifterna ingår att jobba i kassan, göra smörgåsar och sallader samt hålla efter med disk i caféet. Vi odlar egna grönsaker och bär efter säsong.

• Biltvätten Biltvätt med både invändig och utvändig tvätt för kommunens bilar.
  • Café Kulturhuset Vi serverar smörgåsar, fika, och lättare luncher. I arbetsuppgifterna ingår att jobba i kassan, göra smörgåsar, skära grönsaker samt hålla efter med disk i caféet samt städa de egna lokalerna.
  • Flitiga händer Butik med secondhand i centrala Tierp. Vi förbereder kläder och saker till försäljning, jobbar i kassan, städar lokalen och finns tillhands för butikens kunder.
  • Forsfixarna Hjälper olika föreningar med trädgårdsarbeten med bl.a. städa och hålla snyggt utanför Sveasalen, trädgårdssysslor på Buckängen och Gammelgården. I arbetsuppgifterna ingår även uppdrag åt kommunen med att köra sopor, laga och underhålla möbler.
  • Kontorsgruppen Vi arbetar med kontorsinriktade arbetsuppgifter som att ta emot beställningar, packa och fakturerar. I arbetsuppgifterna ingår även kopiering, laminering och kuverterar till både kommunen och föreningar. I arbetsuppgifterna ingår även beställning, leverans och fakturering av kaffe, the och saft till verksamheterna.
  • Leverans Vi distribuerar beställningar till olika verksamheter såsom hjälpmedel, skyddsutrustning och arbetskläder. Kör bilar till Biltvätten och matvagnar till hemtjänsten.
  • Service Vi utför diverse serviceuppdrag åt kommunens verksamheter som pantning, städning, handling, affischering och gå med post. Vi hanterar även arbetskläder åt ett hemtjänstområde.
  • Resursen Vi samarbetar med lokala idrottsföreningar med skötsel av anläggningar som städning och tvätt. Vi har också ett samarbete med Temab och i de arbetsuppgifterna ingår det att tömma papperskorgar och plocka skräp i hela Tierps kommun. Bortforsling av sopor och sekretesspapper åt kommunens verksamheter.
  • Stallet Vi hjälper Tierps ryttarklubb, TIRK´s anläggning både inomhus och utomhus och caféverksamhet. I arbetsuppgifterna ingår att mocka, ta in och ut hästar, städa stall, gård och ridhus.
  • Media Vi uppdaterar broschyrer, samarbetar med butiker och gör ett recepthäfte utifrån de erbjudanden som lämnas ut varje vecka. Vi gör en tidning för daglig verksamhet. Städar även de egna lokalerna.

• Vägvalet Vi söker externa sysselsättningsplatser hos privata och kommunala verksamheter. De som arbetar i Vägvalet arbetar utan daglig kontakt med arbetshandledare. Kontinuerliga uppföljningar görs via telefon och besök.