• 2021-10-13 - Nu blir det lättare att låna på biblioteken

  • 2021-10-12 - Hemtjänst Östra finalister i kompetensgalan Framtidsverket

  • 2021-10-06 - Hur kan vi underlätta din vardag digitalt?

  • 2021-09-29 - KF i korthet 21 september 2021

  • 2021-09-29 - Information om coronaviruset

  • 2021-08-24 - Helena Carlsson kvar som kommundirektör

  • 2021-06-15 - KF i korthet 8 juni 2021

  • 2021-05-28 - Tierps kommun stoppar inköp från Kronfågel

  • 2021-05-28 - Tierp bäst i länet på friluftsliv 2020

  • 2021-05-28 - Miljonsatsning på samarbete kring film i kulturskolan

Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

NYHET Kommun och inflytande

Ändrade regler vid telefonförsäljning

Den 1 september trädde nya regler i kraft vid telefonförsäljning. Det räcker inte längre med en inspelad bekräftelse från den blivande kunden, numera krävs det även ett skriftligt godkännande för att ett avtal ska vara giltigt.

Den nya lagändringen innebär att det alltså inte längre är möjligt att ingå muntliga avtal vid telefonförsäljning. Företaget ska efter ditt muntliga medgivande skicka en skriftlig bekräftelse på det anbud de har gett dig på telefon. Därefter ska du skriftligen acceptera företagets anbud genom att skriva under avtalet. Avtalet får skickas med brev, e-post, sms eller liknande. Det viktiga är att du ska kunna läsa vad avtalet innehåller innan du bestämmer dig för om du vill skriva på eller inte.

Den nya lagändringen innebär att du endast är betalningsskyldig för produkter som skickats till dig om du har gjort en skriftlig bekräftelse.

Det nya kravet på skriftligt medgivande gäller endast samtal som sker på företagets initiativ. Det spelar ingen roll om du är en ny eller befintlig kund. Om samtalet på något sätt sker på ditt initiativ gäller inte kravet på skriftligt medgivande.