• 2020-11-30 - Bekräftad smitta inom vård och omsorg
    Avstå från besök för att hejda spridning


  • 2020-11-26 - Tierps kommun har bytt telefonisystem

  • 2020-11-17 - Gemensamt arbete för en tryggare miljö

  • 2020-11-13 - KF i korthet 3 november 2020

  • 2020-11-13 - Information om coronaviruset

  • 2020-11-09 - Nya cykelparkeringar med tak klara vid Örbyhus station

  • 2020-11-02 - Projekt för mer lokalproducerad mat är igång

  • 2020-10-16 - Minister fullmatad med kulturarv och motion

  • 2020-10-09 - Landshövdingen på coronasäkert besök vid Hjällsjön i Söderfors

  • 2020-10-02 - KF i korthet 22 september 2020

Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

NYHET Kommun och inflytande

Ändrade regler vid telefonförsäljning

Den 1 september trädde nya regler i kraft vid telefonförsäljning. Det räcker inte längre med en inspelad bekräftelse från den blivande kunden, numera krävs det även ett skriftligt godkännande för att ett avtal ska vara giltigt.

Den nya lagändringen innebär att det alltså inte längre är möjligt att ingå muntliga avtal vid telefonförsäljning. Företaget ska efter ditt muntliga medgivande skicka en skriftlig bekräftelse på det anbud de har gett dig på telefon. Därefter ska du skriftligen acceptera företagets anbud genom att skriva under avtalet. Avtalet får skickas med brev, e-post, sms eller liknande. Det viktiga är att du ska kunna läsa vad avtalet innehåller innan du bestämmer dig för om du vill skriva på eller inte.

Den nya lagändringen innebär att du endast är betalningsskyldig för produkter som skickats till dig om du har gjort en skriftlig bekräftelse.

Det nya kravet på skriftligt medgivande gäller endast samtal som sker på företagets initiativ. Det spelar ingen roll om du är en ny eller befintlig kund. Om samtalet på något sätt sker på ditt initiativ gäller inte kravet på skriftligt medgivande.