• 2019-09-19 - Kommunfullmäktige i korthet

  • 2019-09-16 - Centralskolans kök till Malmö med pris i sikte

  • 2019-09-16 - Alla tåg borde stanna i Mehedeby

  • 2019-09-14 - Wesslandia 50 år

  • 2019-09-11 - Hållnäs tar täten i ÖP-dialog

  • 2019-09-10 - Kommunstyrelsen i korthet 3 september 2019

  • 2019-09-10 - E-tjänst gör ansökan effektivare

  • 2019-09-09 - Unikt läge: alla födda -03 i utbildning

  • 2019-09-06 - Pendlarparkeringen i Örbyhus stängs av för att bli klar

  • 2019-09-05 - Registrera din vattenbrunn och få bättre skydd

Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

NYHET Kommun och inflytande

E-tjänst gör ansökan effektivare

Kommunens nya e-tjänsteplattform är nu i drift och har varit igång sedan i juni. Det är en del i arbetet att bli mer digitala. Idag är fyra e-tjänster igång och fler är på väg.

I dagsläget är det fyra olika e-tjänster, från olika verksamheter som är igång och fullt fungerande:

Fler e-tjänster på väg

Inom kort blir fler tjänster tillgängliga och först på tur står intresseanmälan av timanställning inom förskola, kök och vård och omsorg. Ett av målen i just den här tjänsten är även att via kalenderfunktionen i e-tjänsten kunna boka in sin intervjutid direkt.

- Förutom anmälan till timanställning jobbar vi även med att digitalisera ansökningssättet för alla bygglovsärenden, säger Patrik Norberg, systemförvaltare på Tierps kommun.

Det är han, tillsammans verksamheten som ansvarar för handläggning av de olika ärendena, som utvecklar e-tjänsterna. Det pågår även en löpande samverkan med flera kommuner i regionen som använder samma e-tjänsteplattform för att skapa samordningsvinster.

- Att komma igång med e-tjänsterna är något som varit efterfrågat och det känns verkligen bra att vi nu är igång, fortsätter Norberg.

Det här är en e-tjänst

En e-tjänst gör det möjligt för användaren att göra en ansökan direkt till, exempelvis, en kommun helt digitalt. Det behövs ingen underskriven blankett som därefter ska skickas via post, eller scannas in och e-postas, utan istället signeras ansökan med digitalt bank-ID.

Det underlättar processen och gör i många fall att en mer komplett ansökan kommer in i ett tidigt skede, detta eftersom man till skillnad från en blankett kan ha vissa villkor på det som fylls i innan det skickas in. I en e-tjänst kan man också styra så att användaren enbart behöver fylla i det som är relevant i det specifika ärendet.