• - Betyget för kommunens företagsklimat fortsätter öka

  • - Så firas studenten 2023

  • - Centralgatan blir tillfälligt dubbelriktad

  • - Bra chefer ger bättre service

  • - Årets medborgarlöfte är signerat

  • - KF i korthet den 25 april 2023

  • - Engagemang för kollegor och kunder kan ge Caroline pris vid Framtidsgalan

  • - Upphandling vinnare i årets NKI-mätning

  • - Ny app för kommunens unga

  • - 2023 års pristagare är utsedda

Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

NYHET Kommun och inflytande

Två par fötter med sockor framför en brasa.

Kom ihåg att anmäla din eldstad

Stigande elpriser gör att många vill installera eldstäder. Glöm inte att en anmälan ska göras till kommunen innan installation eller byte av eldstad.

Anmälan ska göras vid nyinstallation av eldstad och eller rökrör, insättning av kassett i befintlig kamin, byte till en ny eldstad samt för äldre eldstäder som ska börja användas igen.

Det krävs även ett startbesked innan installation samt slutbesked innan eldstäderna får börja eldas i.

Utöver en anmälan behöves även:

  • Situationsplan. Om det finns fler byggnader på gården ska byggnaden där eldstaden och/eller rökröret ska installeras markeras tydligt.
  • Planritning. Rita in var i byggnaden eldstaden skall placeras. Ska en ny insats installeras i befintlig kamin behöver man visa var i byggnaden detta är.
  • Foto. Om exempelvis en kassett ska installeras i befintlig kamin kan foto på den befintliga skickas in.
  • Fasadritning. Ska nytt rökrör installeras behöver det framgå på en fasadritning hur detta kommer se ut och vara måttsatt med skalstock.
  • Prestandadeklaration. Här behöver det framgå vad eldstaden har för utsläpp av CO2 samt dess verkningsgrad där kraven i Boverkets byggregler ska uppfyllas. Detta gäller för braskaminer, pelletseldade kaminer, kökspannor och insatser.

Anmälan kan göras via e-tjänsten.