Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

NYHET Kommun och inflytande

Utbildning i GDPR för företagare i Tierps kommun, våren 2018.

Sjunkande resultat för Tierps kommuns företagsklimat i Svenskt Näringslivs enkät

Svenskt Näringslivs stora enkätundersökning om företagsklimatet presenterades under tisdagen, med svar från drygt 31 000 företagare i hela Sverige. De generella resultaten visar på en positiv trend för landets företagsklimat under de senaste åren. Det finns dock några orosmoln. Ett handlar om kommunala upphandlingar, där företagare i hela landet upplever att upphandlingsförfarandet har blivit allt mer komplicerat.

För Tierps kommuns del har det sammanfattande omdömet däremot sjunkit från 3,4 till 3,13. Betygen sätts efter en skala från 1 till 6 där 4 motsvarar bra och 3 godtagbart.

− En av anledningarna till det försämrade resultatet tror jag bland annat beror på att kommunen nu befinner sig i en kraftig tillväxtfas, vilket kan göra det svårt för oss att i vissa fall hinna leverera i tid. Det sjunkande resultatet kan även bero på uppmärksamheten kring några av kommunens upphandlingar i samband med att enkäten gjordes, säger Lars Ingeberg, näringslivschef.

Svenskt Näringslivs rankning presenteras i höst men det här resultatet ger en tydlig inriktning för resultatet för 2018.

−Vi har haft en uppgående trend under ett antal år. Nu får vi ett rejält tapp som vi får analysera vad det kan beror på, ta nya tag och förbättra oss. Vår ambition är att ha ett bra företagsklimat som, precis som tidigare, stadigt ökar över tid, något som vi måste se till att komma tillbaka till, säger Bengt-Olov Eriksson, kommunstyrelsens ordförande.

Prioriterade områden för att förbättra företagsklimatet i kommunen kommer bland annat vara dialogmöten med politiken, de kommunala bolagen, företagarföreningarna* och NIS (Näringsliv i samverkan). Detta för att få en samsyn kring övergripande frågor och kunna ge den service som företagare efterfrågar.

− Det viktigaste för oss är att ha en bra dialog med företagare, oavsett negativa eller positiva synpunkter hoppas vi att man hör av sig till oss på kommunens näringslivsenhet eller till Medborgarservice, det går även bra att framföra förbättringsförslag via företagarföreningarna eller via NIS, säger Petra Kessler, näringslivsutvecklare.

Mer information om enkäten: foretagsklimat.se/tierp/enkatfragorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster



* Örbyhus, Tobo och Vendel Företagarförening (ÖTV) samt Företagare i Tierps kommun