Kontakta kommunen
Telefontider | Må - fr 9.00-16.00 |
---|---|
Telefon | |
E-post | |
Besök | Centralgatan 7, Tierp |
Öppet | Må - fr 7.30-16.00 |
NYHET Företag

Företagare nöjda med miljö- och hälsoskydd och upphandling
Företagare i kommunen ger tummen upp för servicen inom miljö- och hälsoskydd och upphandling. Det visar en undersökning som kartlägger hur väl kommunerna stöttar det lokala näringslivet.
Undersökningen genomförs varje år av Sveriges kommuner och regioner (SKR) tillsammans med Stockholm Business Alliance och bygger på betygsättning av myndighetsområden gjorda av företagare. Området miljö- och hälsoskydd har de senaste tre åren ökat sitt betyg och tilldelas det högsta betyget av de områden som mäts.
– Inspektörerna gör ett jättebra jobb och det är roligt att vi får den här responsen från företagen, säger miljö- och hälsoskyddschef Henrik Jokijärvi
Även upphandling får högt betyg och hamnar nationellt sett på plats 10.
– Vi har konsekvent arbetat med att utveckla vårt arbete med upphandlingar i förhållande till marknaden genom dialog och ökat fokus på hållbarhet. Det är roligt att det ger en positiv effekt , säger kommunens chef för upphandling och juridik Jenny Ljungvall Cardoso.
Tappar placeringar
Kommunen tappar däremot i ranking totalt sett och tilldelas ett NKI på 71. Det innebär en placering på plats 157 av landets alla kommuner jämfört med förra årets placering på 56.
Inom länet hamnar Tierps kommun på en sjunde placering av de sju kommuner som fått tillräckligt många svar för att mätas, vilket är ett tapp från förra årets första plats.
Låg svarsfrekvens
En anledning till att kommunen sjunkit kan vara den låga svarsfrekvensen. Inom två av fyra myndighetsområden har kommunen inte fått räkna med resultatet till den totala rankingen eftersom det är för få svar.
– Det är naturligtvis tråkigt och något vi kommer arbeta med framöver. Vi har flera idéer kring hur vi kan göra det och kommer även gå igenom fritextsvaren för att få en bredare bild av företagarnas upplevelse. . Samtidigt vill jag understryka att om vi tittar på själva resultatet som ger en bredare bild av vad företagen faktiskt tycker så gör vi ett mycket bra resultat, säger näringslivssamordnare Linda Melander.
Tierps kommuns resultat
Myndighetsområde | 2023 | 2024 | Betyg | Svarsfrekvens |
---|---|---|---|---|
Bygglov | 71 | 56* | Lågt | 50 procent (14 svar) |
Markupplåtelse | 83 | 84* | Mycket högt | 20 procent (13 svar) |
Miljö- och hälsoskydd | 82 | 85 | Mycket högt | 59 procent (22 svar) |
Serveringstillstånd | 93 | 84* | Mycket högt | 45 procent (9 svar) |
Livsmedelskontroll | 70 | 68 | Godkänt | 56 procent (26 svar) |
Brandskydd | För få svar | För få svar** | - | 67 procent (6 svar) |
Totalt samtliga områden | 78 | 75 | Godkänt | 42 procent (90 svar) |
Upphandling | 69 | 70 | Godkänt | 47 procent (74 svar) |
* Färre än 20 svar räknas inte med i rankingresultatet.
** Färre än sju svar visar inget resultat
Så går undersökningen till
Servicemätningen genomförs årligen av Sveriges kommuner och regioner, SKR, i samarbete med Stockholms Business Alliance (SBA) sedan 2011. Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och gör det möjligt för kommunen att löpande mäta sin service till lokala företag.
Totalt fyra myndighetsområden mäts: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Upphandling ingår också i undersökningen men mäts separat.
En enkät skickas till företag som har ett avslutat myndighetsärende med kommunen. Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-Kund-Index” (NKI), vilket är en etablerad modell för att mäta kundnöjdhet på en skala från 0-100, där 100 är högsta betyg.