• - Skott kan höras kvällstid under skyddsjakt

  • - KF i korthet den 29 april 2025

  • - Tyck till om ny belysningsplan

  • - Stora Salutorget stängs av under marknad

  • - Företagare nöjda med miljö- och hälsoskydd och upphandling

  • - Digital informationsträff om godmanskap

  • - Pristagare vid årets Humlefest

  • - Ny bidragsportal för föreningar

  • - Militärövning i närområdet

  • - Enkät för bättre äldreomsorg

Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

Vägvisare i smide som visar vägen till kommunhuset, vårdcentrum, centrum norra, Aspenbadet och stationen. I bakgrunden syns grönskande trädkronor.

Företagare nöjda med miljö- och hälsoskydd och upphandling

Företagare i kommunen ger tummen upp för servicen inom miljö- och hälsoskydd och upphandling. Det visar en undersökning som kartlägger hur väl kommunerna stöttar det lokala näringslivet.

Undersökningen genomförs varje år av Sveriges kommuner och regioner (SKR) tillsammans med Stockholm Business Alliance och bygger på betygsättning av myndighetsområden gjorda av företagare. Området miljö- och hälsoskydd har de senaste tre åren ökat sitt betyg och tilldelas det högsta betyget av de områden som mäts.

– Inspektörerna gör ett jättebra jobb och det är roligt att vi får den här responsen från företagen, säger miljö- och hälsoskyddschef Henrik Jokijärvi

Även upphandling får högt betyg och hamnar nationellt sett på plats 10.

– Vi har konsekvent arbetat med att utveckla vårt arbete med upphandlingar i förhållande till marknaden genom dialog och ökat fokus på hållbarhet. Det är roligt att det ger en positiv effekt , säger kommunens chef för upphandling och juridik Jenny Ljungvall Cardoso.

Tappar placeringar

Kommunen tappar däremot i ranking totalt sett och tilldelas ett NKI på 71. Det innebär en placering på plats 157 av landets alla kommuner jämfört med förra årets placering på 56.

Inom länet hamnar Tierps kommun på en sjunde placering av de sju kommuner som fått tillräckligt många svar för att mätas, vilket är ett tapp från förra årets första plats.

Låg svarsfrekvens

En anledning till att kommunen sjunkit kan vara den låga svarsfrekvensen. Inom två av fyra myndighetsområden har kommunen inte fått räkna med resultatet till den totala rankingen eftersom det är för få svar.

– Det är naturligtvis tråkigt och något vi kommer arbeta med framöver. Vi har flera idéer kring hur vi kan göra det och kommer även gå igenom fritextsvaren för att få en bredare bild av företagarnas upplevelse. . Samtidigt vill jag understryka att om vi tittar på själva resultatet som ger en bredare bild av vad företagen faktiskt tycker så gör vi ett mycket bra resultat, säger näringslivssamordnare Linda Melander.

Tierps kommuns resultat

Skriv tabellbeskrivning här

Myndighetsområde

2023

2024

Betyg

Svarsfrekvens

Bygglov

71

56*

Lågt

50 procent (14 svar)

Markupplåtelse

83

84*

Mycket högt

20 procent (13 svar)

Miljö- och hälsoskydd

82

85

Mycket högt

59 procent (22 svar)

Serveringstillstånd

93

84*

Mycket högt

45 procent (9 svar)

Livsmedelskontroll

70

68

Godkänt

56 procent (26 svar)

Brandskydd

För få svar

För få svar**

-

67 procent (6 svar)

Totalt samtliga områden

78

75

Godkänt

42 procent (90 svar)

Upphandling

69

70

Godkänt

47 procent (74 svar)

* Färre än 20 svar räknas inte med i rankingresultatet.
** Färre än sju svar visar inget resultat

Så går undersökningen till

Servicemätningen genomförs årligen av Sveriges kommuner och regioner, SKR, i samarbete med Stockholms Business Alliance (SBA) sedan 2011. Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och gör det möjligt för kommunen att löpande mäta sin service till lokala företag.

Totalt fyra myndighetsområden mäts: bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Upphandling ingår också i undersökningen men mäts separat.

En enkät skickas till företag som har ett avslutat myndighetsärende med kommunen. Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-Kund-Index” (NKI), vilket är en etablerad modell för att mäta kundnöjdhet på en skala från 0-100, där 100 är högsta betyg.