Kontakta kommunen
Telefontider | Må - fr 9.00-16.00 |
---|---|
Telefon | |
E-post | |
Besök | Centralgatan 7, Tierp |
Öppet | Må - fr 7.30-16.00 |
NYHET Företag

Från vänster; näringslivschef Lars Ingeberg, näringslivsutvecklare Petra Kessler, koordinator näringsliv och turism Lena Wänkkö och näringslivssamordnare Linda Melander.
Företagare rekordnöjda med kommunens service
Tierps kommun klättrar flera placeringar i den årlig undersökning som mäter kommuners service till de lokala företagen. Årets resultat är kommunens bästa hittills.
Årets undersökning visar att kommunen har förbättrat sitt nöjd kund index (NKI) från 68 till 79. Det innebär en 39:onde plats bland de 198 kommuner som deltar i undersökningen, en tydlig förbättring från plats 159 året före.
Siffrorna betyder också att kommunen har gått från förra årets bottenplacering till näst bästa resultat i Uppsala län.
— Det är mycket glädjande. Vi har jobbat fokuserat med företagsklimatet under lång tid. Men det har varit en utmaning då vi har en mycket högre tillväxt de senaste åren som ökar hela tiden. Vi måste både ha resurser till ökat antal ärenden och fortsätta med vår service och bemötande, säger näringslivschef Lars Ingeberg.
Upphandling i toppen
Av de myndighetsområden som mäts är det livsmedelskontroll det område som har nöjdast kunder. Samtidigt presenterar bygglov ett ordentligt lyft från NKI 62 till NKI 78. Även upphandling, vars service mäts separat sedan 2019, tilldelas med sitt resultat en femte placering nationellt sett.
En bidragande faktor till resultatet är arbetet med fokusområden, workshops och dialoger med representanter från näringslivet, tjänstepersoner, kommunala bolag och politik, menar Lars Ingeberg.
— Det senaste inom mätningen är upphandling och genom att vi jobbar tillsammans med näringslivet har vi fått ett mycket bra resultat som står sig väl i jämförelse med många andra kommuner. Vi håller även på att revidera vår upphandlingspolicy, säger han.
Tierps kommuns resultat | 2020 | 2021 | Betyg | Svarsfrekvens | |
---|---|---|---|---|---|
Bygglov | 62 | 78 | Högt | 34 procent (26 svar) | |
Markupplåtelse | För få svar | För få svar | - | - | |
Miljö- och hälsoskydd | 80 | 80 | Mycket högt | 21 procent (26 svar) | |
Serveringstillstånd | För få svar | För få svar | (6 svar) | ||
Livsmedelskontroll | 77 | 81 | Mycket högt | 28 procent (29 svar) | |
Brandskydd | För få svar | För få svar | (2 svar) | ||
Upphandling | 67 | 68 | Godkänt | 65 procent (64 svar) | |
Totalt samtliga områden | 68 | 79 | Högt | 58 procent (89 svar) |
Servicemätningen genomförs varje år av Sveriges kommuner och regioner, SKR, i samarbete med Stockholms Business Alliance (SBA) sedan 2011. Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och gör det möjligt för kommunen att löpande mäta sin service till de lokala företagen.
Totalt sex myndighetsområden mäts: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Sedan 2019 mäts även upphandling.
En enkät skickas till kunder som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen. Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-Kund-Index” (NKI), vilket är en etablerad modell för att mäta kundnöjdhet på en skala från 0-100, där 100 är högsta betyg.