• - Ny förskola med finsk inriktning öppnar i sommar

  • - Fler butiker flyttar in i Siggbo handelsområde

  • - Kommunen deltar i nordiskt FN-projekt för att stärka naturen

  • - Epa-ungdomarnas sommarjobb uppmärksammades av kronprinsessparet

  • - Ny satsning för bättre företagsklimat

  • - Så arbetar kommunen för trygghet och brottsförebyggande

  • - Nu bötfälls felparkerade bilar

  • - Nu är byggnationerna vid Södra villorna påbörjade

  • - KF i korthet den 7 april 2026

  • - De första Mitt förslag-besluten har fattats

Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

NYHET Bo, trafik och miljö

En humla sitter på en blomma.

Kommunen deltar i nordiskt FN-projekt för att stärka naturen

Tierps kommun har valts ut att delta i ett nordiskt projekt som ska stärka arbetet med biologisk mångfald.

Projektet drivs av Unesco och Nordiska ministerrådet och samlar 13 kommuner från hela Norden. Tillsammans ska kommunerna dela erfarenheter och utveckla nya sätt att följa hur naturen mår och hur biologisk mångfald kan stärkas lokalt.

Att Tierps kommun får vara med i projektet är ett kvitto på det arbete som redan görs inom naturvård, biosfärområdet och hållbar utveckling.

Biologisk mångfald spelar en viktig roll i vår vardag. Den bidrar bland annat till rent vatten, pollinering av grödor och naturens förmåga att stå emot klimatförändringar.

Genom projektet får kommunen möjlighet att både bidra med egna erfarenheter och ta del av kunskap för att utveckla arbetet vidare. Projektet pågår i två år och resultaten kommer bland annat att presenteras vid FN:s konferens COP17 om biologisk mångfald.