• - Ny förskola med finsk inriktning öppnar i sommar

  • - Fler butiker flyttar in i Siggbo handelsområde

  • - Kommunen deltar i nordiskt FN-projekt för att stärka naturen

  • - Epa-ungdomarnas sommarjobb uppmärksammades av kronprinsessparet

  • - Ny satsning för bättre företagsklimat

  • - Så arbetar kommunen för trygghet och brottsförebyggande

  • - Nu bötfälls felparkerade bilar

  • - Nu är byggnationerna vid Södra villorna påbörjade

  • - KF i korthet den 7 april 2026

  • - De första Mitt förslag-besluten har fattats

NYHET Kommun och politik

Samlad kraft för trygg informationshantering

Kommunen har bildat en ny grupp som ska samla och samordna arbetet med arkiv, registratur, informationssäkerhet och dataskydd. Genom att förena dessa områden stärks förmågan att hantera information på ett tryggt, rättssäkert och långsiktigt hållbart sätt.

Informationsförvaltning är en grundläggande del av kommunens verksamhet. För att kunna fatta beslut, erbjuda service och leva upp till lagkrav behöver informationen vara både tillgänglig och skyddad. Samtidigt behöver både medarbetare och medborgare känna sig trygga i att personuppgifter och annan känslig information hanteras korrekt.

Starkare helhet

Gruppen består av arkivarier, huvudregistrator samt dataskyddsombud och informationssäkerhetssamordnare. Tillsammans arbetar de utifrån ett helhetsperspektiv där målet är att de olika funktionerna ska komplettera varandra och bidra till en starkare helhet.

– Ordning och reda i handlingar är inte bara en fråga om struktur, utan en förutsättning för att vi ska kunna veta vilken information som finns, göra den tillgänglig när den behövs och skydda den på rätt sätt, säger Andreas Bäckström, informationssäkerhetssamordnare.