• - Sommar för barn och unga i Järnbruksparken

  • - Fortsatt stabilt resultat i företagsklimatet

  • - Stor etablering i Tierps kommun

  • - Skott kan höras kvällstid under skyddsjakt

  • - KF i korthet den 29 april 2025

  • - Tyck till om ny belysningsplan

  • - Stora Salutorget stängs av under marknad

  • - Företagare nöjda med miljö- och hälsoskydd och upphandling

  • - Digital informationsträff om godmanskap

  • - Pristagare vid årets Humlefest

Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

NYHET Bo, trafik och miljö

Stor etablering i Tierps kommun

Ett internationellt företag planerar för en stor investering i Tierps kommun. Vid ett genomförande kan denna komma att innebära många nya jobbmöjligheter i området.

Utskottet för samhällsbyggnad har lämnat ett positivt planbesked till en ansökan som avser ett område om 400 hektar markyta.

Ansökan rymmer uppförande av byggnader och andra ytor såsom vägar och syftet med den planerade verksamheten är datacenter. Området ligger i anslutning till Mehedeby nära E4:an i Tierps kommun.

Arbetet tillsammans med kunden har pågått under en längre tid och många bitar har nu fallit på plats. Kommunens roll i detta är nu som myndighet där vi hanterar detaljplaneprocess, framtida bygglov och andra typer av tillstånd och lovprövningar.

Tillväxt i Tierps kommun

Intresset för nyetableringar i Tierps kommun, liksom behov av arbetskraft till redan etablerade verksamheter i området, växer ständigt.

Den planerade etableringen i Mehedeby kan innebära stora möjligheter för både näringsliv och arbetsmarknad, för kommunen liksom regionen.

– Detta är resultatet av vårt arbete med att möjliggöra för lokala näringslivets tillväxt. Vi utgår alltid från det lokala näringslivsperspektivet, det som gynnar redan befintliga företag lockar även globala aktörer, säger Sara Sjödal (C), kommunstyrelsens ordförande i TIerps kommun.