Marco Cueva

Konstform: Skulptur

Utställningsort: Strömsbergs bruk

I Strömsbergs bruk visas en utsomhusutställning med Strömsbergsgruppen och gästutställare.

Medverkande konstnärer är Carin Falkenäs, Helén Wikforss, Kerstin Carlefalk, Lotta Lund, Marco Cueva och Per Alnaeus.

Tillgänglighet: Lokalen är inte tillgänglighetsanpassad.

Marco Cueva är skulptör, född i Honduras och bosatt i Strömsberg och Stockholm. Studerade 1990-96 vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

"De senaste åren har jag jobbat med att gestalta flyktiga eller lösa objekt och fenomen, såsom moln eller rök i sten och andra hårda material, men mest i alabaster och marmor.

Jag vill skapa en illusion av viktlöshet och därmed förstärka motsättningen mellan motivet och utförandet. Inspirationen kan hämtas både ifrån pop-kulturen eller konsthistorien, många gånger från religiösa föremål, ofta härstammar dessa från icke västerländska traditioner. Motiven är ofta redan är laddade med en kulturell innebörd, vilket förhoppningsvis kan göra det enklare för betraktaren att genom fri association komma fram till något som liknar min ursprungliga tanke. För mig är materialvalet viktigt, men ännu viktigare är dess bearbetning."

marcocueva.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster