Mål 16: Fredliga och inkluderande samhällen

Främja fredliga och inkluderande samhällen för hållbar utveckling, tillhandahålla tillgång till rättvisa för alla samt bygga upp effektiva och inkluderande institutioner med ansvarsutkrävande på alla nivåer.

Kommuner och regioner är de som främst möter medborgarna vid kontakt med samhället. Att kommunens verksamheter fungerar rättssäkert och motverkar korruption bidrar till att behålla en tilltro till samhällets institutioner. Demokrati och medborgarnas delaktighet är fundament i den kommunala strukturen.

Agenda 2030 Mål 16 - Fredliga och inkluderande samhällen

• Antalet anmälda våldsbrott minskar men många upplever fortsatt en ökad otrygghet i samhället.
  • Det ekonomiska läget är ansträngt i kommunen.

• Kommunen arbetar kontinuerligt och har påbörjat flera nya satsningar för att stärka delaktigheten och inflytande för föreningar, medborgare och brukare.
  • Genom den lokala överenskommelsen mellan kommunen och föreningslivet stärks möjligheten till delaktighet för aktörer i civilsamhället, och deras möjlighet att påverka samhällsutvecklingen.
  • Kommunen har inrättat ett föreningsråd som också innebär ett forum för ökat inflytande och delaktighet för kommunens föreningar.
  • En digital ungdomspanel har inrättats för att stärka barn och ungdomars möjlighet att delta i demokratiska processer och göra sina röster hörda.
  • Inom vård- och omsorgsverksamheten arbetar man för att göra brukarna delaktiga i den vård som bedrivs bland annat genom att arbeta med personcentrerad vård där en större hänsyn tas till individuella önskemål och individuella aktiviteter genomförs i större utsträckning.
  • De senaste brukarundersökningarna inom vård- och omsorg visar på höga resultat vad gäller inflytande och delaktighet.
  • Tierpsbyggen har under året tillsammans med hyresgästföreningen arbetat med att öka boinflytandet, vilket kommer vara en prioritering under kommande år.
  • Antalet e-tjänster ökar kontinuerligt och de digitala mötena fortsätter även efter pandemin och har ökat effektiviteten i kommunens verksamheter.
  • Rättssäkerheten är hög i kommunen. Andelen domar som ger kommunen rätt är hög. Arbete med avvikelser inom välfärdsverksamheterna har utvecklats och är en självklar del av utvecklingsarbetet idag. Klagomål och synpunkter från medborgare prioriteras och besvaras så lättförståeligt och snabbt som möjligt.

🟢 Medborgarnas delaktighet i kommunens verksamhet och utveckling ska öka.

🟢 Kommuens verksamheter ska vara effektiva, transparanta och rättsäkra.

🟢 Kommunkoncernes ekonomi ska vara långsiktigt hållbar

🟡 Kommunens soliditet ska inte vara lägre än 40 procent och inte minska fler än två år i rad.

🟡 Valdeltagande

🟢 Anmälda våldsbrott