Kontakta kommunen
Telefontider | Må - fr 9.00-16.00 |
---|---|
Telefon | |
E-post | |
Besök | Centralgatan 7, Tierp |
Öppet | Må - fr 7.30-16.00 |
NYHET Företag
Tierps kommun har länets nöjdaste kunder
Kommunen gör sitt bästa resultat sedan 2011 i den årliga undersökningen som mäter kommuners service till de lokala företagen.
Undersökningen, som Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Stockholm Business Alliance genomför varje år, visar att kommunen tilldelas ett nöjd kund index (NKI) på 78 för år 2023.
Klättrar 64 platser
Nationellt hamnar kommunen på plats 56. Det är en rejäl ökning från förra årets placering på plats 120. Näringslivschef Lars Ingeberg tror att kommunens NKI-grupp bidragit till det goda resultatet.
- I gruppen diskuterar vi varför det är viktigt och hur vi kan stötta näringslivet och varandra i arbetet. Vi har även en politik som är intresserade av frågan, säger han.
Högt betyg
I undersökningen, där samtliga myndighetsområden betygssätts av företagare, har alla utom ett ökat sitt betyg. Slutbetyget för alla områden är ändå ”högt” eller ”mycket högt”.
Området serveringstillstånd är det som ökat allra mest.
- Vi ska ta lärdom av vad som ligger bakom det goda resultatet och ta med oss det i det fortsatta arbetet, säger Lars Ingeberg.
Tierps kommuns resultat | 2022 | 2023 | Betyg | Svarsfrekvens |
---|---|---|---|---|
Bygglov | 65 | 71 | Högt | 55 procent (23 svar) |
Markupplåtelse | 74 | 83 | Mycket högt | 22 procent (16 svar) |
Miljö- och hälsoskydd | 76 | 82 | Mycket högt | 63 procent (27 svar) |
Serveringstillstånd | 89 | 93 | Mycket högt | 42 procent (7 svar) |
Livsmedelskontroll | 78 | 70 | Högt | 58 procent (34 svar) |
Brandskydd | För få svar | För få svar | - | - |
Totalt samtliga områden | 74 | 78 | Högt | 47 procent (112 svar) |
Upphandling | 72 | 69 | Godkänt | 53 procent (85 svar) |
Så görs undersökningen
Servicemätningen genomförs varje år av Sveriges kommuner och regioner, SKR, i samarbete med Stockholms Business Alliance (SBA) sedan 2011. Undersökningen är en kvalitetsmätning av kommunernas myndighetsutövning och gör det möjligt för kommunen att löpande mäta sin service till de lokala företagen.
Totalt sex myndighetsområden mäts: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Sedan 2019 mäts även upphandling.
En enkät skickas till kunder som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen. Undersökningen är upplagd enligt analysmodellen ”Nöjd-Kund-Index” (NKI), vilket är en etablerad modell för att mäta kundnöjdhet på en skala från 0-100, där 100 är högsta betyg.