Stöd till barn, ungdom och familj

Livet är inte alltid lätt. Det kan handla om att barnet inte finner sig tillrätta i skolan eller att tillvaron präglas av konflikter. Individ- och familjeomsorgens arbete, IFO, handlar både om att ge stöd och hjälp till barn, ungdomar och familjer med problem, samt att förebygga problemen.

För det mesta kan familjen lösa problemen på egen hand, kanske tillsammans med släkt och vänner. Men om man inte hittar någon lösning kan man ta del av förebyggande socialt arbete och rådgivning.

Vår ambition är att kunna ge barn, ungdomar och vuxna råd, stöd och hjälp, i närmiljön så långt det är möjligt. Insatser från oss bygger på respekt för den enskildes integritet och självbestämmande. Barnets bästa har en central roll i vårt arbete.

Koll på socialtjänsten

Är du ung och vill du veta hur socialtjänsten arbetar, vilken hjälp man kan få eller vad en utredning är? Hos Koll på soc Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du få svar på många frågor, ställa frågor anonymt och se olika filmer som förklarar svåra saker.

Alex besöker Socialtjänsten

Följ med Alex och se hur det går till på Socialtjänsten. Filmen vänder sig till barn och ungdomar, och är hämtad från Uppdrag Psykisk Hälsa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Snorkel.se

Du har väl inte missat Barn- och ungdomspsykiatrin vid Akademiska sjukhusets webbplats Snorkel? Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Snorkel ger information, stöd och hjälp vid nedstämdhet, oro och ångest. Här får du lära dig om olika strategier till bättre mående. Många av övningarna är ljudfiler att lyssna på, t ex avslappningsövningar.

Kontakt IFO Barn och ungdom

Besöksadress: Torggatan 4, Tierp
Öppettider: Måndag–fredag klockan 09.00–11.30 och 12:30–15.00.