Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

Skolskjuts och elevresor

Elever i grundskola, grundsärskola och gymnasiesärskola kan beviljas skolskjuts med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, elevens funktionsnedsättning eller annan särskild omständighet. Skolskjuts kan ske med skolbuss, ordinarie linjetrafik eller taxi.

Störningar i linjetrafiken

UL har för tillfället störningar i linjetrafiken. Det har medfört inställda turer som i sin tur påverkar möjligheten för elever att ta sig till och från skolan.

Tierps kommun har påtalat problemen och är i upprepad kontakt med UL för att säkerställa att de gör allt de kan för att uppfylla sin del av det avtal som finns.

UL kan i nuläget inte säga hur länge störningarna kommer att pågå men meddelar att linjetrafik som skolelever åker med är prioriterade.

Om en buss inte kommer, kontakta UL Kundtjänst telefon 0771-14 14 14 som ger information kring resan och vid behov bokar taxi eller ersättningstur.

Tidtabell och trafikinformation

ULs tidtabeller Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för skolbussar och ordinarie linjetrafik.

Aktuell trafikinformation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för skolbussar och linjetrafik.

UL Kundtjänst telefon: 0771-14 14 14.

Ersättning vid försening

Ansökan om ersättning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. vid förseningar ska göras till UL.

Skoltaxi

Om skoltaxin är försenad kontakta Taxi Norra Uppland på telefon 0293-140 00.

Frågor och svar om skolskjuts och elev- och taxiresor

Varför har jag inte fått besked om taxiresa?

Ansökningar om skolskjuts med taxi som inkommit senast 31 maj har behandlats. Vi arbetar just nu med att handlägga ansökningar som inkommit efter sista ansökningsdag.

När får jag besked om skolskjuts eller elevresa?

Vi arbetar just nu med ansökningarna. Alla som lämnat in ansökan om skolskjuts eller elevresa innan sista ansökningsdag kommer att få ett beslut in om kort. Har du skickat in ansökan efter sista ansökningsdag kommer beslut att dröja. Gymnasieelever som går på externa gymnasieskolor behöver förnya sin ansökan varje år. Elever på Högbergsskolan behöver inte göra nya ansökningar.

Varför har jag inte fått mitt skolkort än?

Kort skickas successivt ut allteftersom handläggningen är klart. Skolkort som ansökts om innan sista ansökningsdag har levererats eller ska vara på väg. Har du lämnat in en sen ansökan kan det dröja ytterligare innan de levereras.

Mer information

Om du inte hittat de svar du söker genom informationen så kan du mejla kommunens handläggare på skolkort@tierp.se eller ringa 0293-218140 under telefontiderna tisdag, onsdag, torsdag kl. 09:00-11:00.

Skolkort

Region Uppsala administrerar och skickar skolkorten till elevens folkbokföringsadress. Kortet skickas innan den första skoldagen och ska sedan sparas under hela läsåret.

Trasigt eller borttappat skolkort

Om kortet är trasigt eller har tappats bort ska du göra en anmälan. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakt

Har du frågor om skolskjuts och elevresor är du välkommen att kontakta kommunens handläggare.

E-post: skolkort@tierp.se
Telefon: 0293-21 81 40
Telefontid tisdag-torsdag 09:00-11:00