Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

Konsumentvägledning - Frågor och svar

Här finner du svar på vanliga frågor och funderingar.

Har jag rätt till öppet köp och bytesrätt?

Det finns ingen lag som ger dig rätt att få öppet köp eller bytesrätt. Varje butik bestämmer själv sina regler, så fråga alltid vad som gäller innan du betalar. Ångerrätten finns inte när du handlar i butik, utan bara när du handlar utanför affärslokal.

Öppet köp innebär att du inom en viss tid kan lämna tillbaka varan och få igen pengarna.

Bytesrätt innebär att du kan lämna tillbaka varan och välja en annan i stället. Ibland erbjuds du ett tillgodokvitto.

Har du fått en vara du inte beställt?

Det finns oseriösa företag som skickar hem varor utan att du beställt dem eller så skickar företagen bara en faktura utan produkt.

Om du får en faktura för något du inte beställt bör du välja att bestrida den.

Hur bestrider du en faktura?

  • Meddela företaget skriftligt att du inte tänker betala. Vi rekommenderar att du använder
    e-post för att ha ditt ärende dokumenterat.
  • Signera aldrig brevet med din namnteckning. Men skriv tydligt ditt namn, adress och telefonnummer. Ange också fakturanummer, belopp och datum på den faktura som du inte tänker betala och anledningen till varför du inte betalar.
  • Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.
  • Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte skriva ett nytt brev.
  • Företaget kan ta ärendet vidare till ett inkassobolag. Då får du ett nytt krav, denna gång från inkassobolaget. Det är viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen!
  • Du är inte skyldig att betala bara för att ett inkassobolag kräver dig på pengar. Många inkassobolag undersöker inte om kravet är korrekt förrän du bestrider det. Det är företaget som kräver dig på pengar som måste bevisa att du är skyldig att betala.
  • Du riskerar inte en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.

Fel på vara eller tjänst - Att reklamera

Är det fel på varan eller tjänsten du köpt ska du i första hand vända dig till säljaren.

Att reklamera innebär att du kontaktar företagaren och talar om varför du är missnöjd. I Hallå konsuments klagoguide Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. får du praktisk vägledning om hur du går till väga för att reklamera. Vill du reklamera en resa kan du läsa hur du ska gå tillväga på Hallå Konsuments reseguide Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Har du fått en felaktig faktura ska du bestrida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. den.

Har du frågor kring tjänster som rör bank, försäkring Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., el Länk till annan webbplats. eller abonnemang på tv, telefoni och bredband Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du vända dig till respektive konsumentbyrå:
Konsumenternas Försäkringsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Konsumenternas Bank- och finansbyrå,
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Konsumenternas energimarknadsbyrå Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller Telekområdgivarna Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Kommer en konsument och en företagare inte överens har man som konsument möjlighet att anmäla ärendet, med vissa undantag, till Allmänna reklamationsnämnden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Viktigt att tänka på vid bilköp

Om du står i begrepp att köpa bil är det inte bara val av bilmodell som du bör fundera över. Minst lika viktigt är det att välja rätt säljare.

Privatköp

Om du valt att köpa bil privat kan du räkna med att få ett lägre pris än vad du skulle få betala hos en bilhandlare för motsvarande bil. Det är dock i regel mycket svårt att få åtgärdat fel på en bil som du köper privat.

Som privatköpare bör du även vara noga med att kolla upp om den tilltänkta bilen är belagd med restskuld. Detta kollar du via bilregistret hos Transportstyrelsen – besök deras webbplats Länk till annan webbplats. eller ring 0771-141516.

Köp av bilhandlare

När du köper bil av en bilhandlare så är det klokt att fundera på vilka villkor som erbjuds avseende garantier.

Det finns idag olika former av bilhandel: auktioner, förmedlingar och den traditionella bilhandlaren. En del av dessa erbjuder ”garantiförsäkring” där man som säljare överlåter reklamationsansvaret till ett annat företag.

I en del fall förekommer friskrivningar från reklamationsansvar i bilavtalet från bilhandlarens sida i samband med garantiförsäkring. Dessa är i regel ogiltiga då konsumentköplagens reklamationsrätt inte går att avtala bort. I den mån det kan kallas försäkring kan diskuteras, problemet med garantiförsäkringen är att villkoren i regel är utformade på ett sådant sätt att de sällan går att ta i anspråk om man får fel på bilen.

Som konsument är det dessutom förvirrande och försvårande att ha två parter att reklamera till. Du måste vända dig till bilhandlaren som hänvisar till företaget som står för garantiförsäkringen som i sin tur hänvisar tillbaka till bilhandlaren då garantiförsäkringen inte är tillämplig på det aktuella felet. Om det blir fel på bilen och du måste reklamera är det enklare om bilhandlaren själv står för garantier och ansvarar för uppkomna fel.

Kontrollera om bilhandlaren är ansluten till MRF – Motorbranschens riksförbund Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. MRF arbetar för en seriös bilbransch såväl inom handel som service och verkstad.

Viktigt att tänka på vid internetköp

Det är många som handlar över internet, hos ett företag eller privat på till exempel Blocket och Tradera. Vad händer om du inte är nöjd med ditt köp eller om det tar väldigt lång tid att få levererat, vad gör du då?

Köper du till exempel på Blocket av en privatperson, ett så kallat privatköp, så är dina möjligheter till rättelse om något går fel i köpet relativt små då du inte kan använda dig av konsumentlagstiftningen. En vanlig bluff är att ta betalt men inte leverera beställningen eller skicka en felaktig vara. Grundtipset för denna typ av köp är att inte betala i förskott.

Om man tänker handla hos ett företag som har en hemsida så finns det några saker att tänka på:

  • Certifiering
    Om man vill göra det enkelt för sig kan man se om företaget är certifierat av ”Trygg e-handel” Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Detta borgar för att företaget följer gällande lagstiftning på e-handelsområdet. Projektet ”Trygg e-handel” stöds av svensk distanshandel, svensk handel, konsumentverket med flera branschorganisationer.

    E-handelsföretaget ska uppfylla 12 punkter för att bli certifierat. Certifiering innebär bland annat att följa gällande lagstiftning på området, att det ska finnas företagsuppgifter, adress, telefon samt kundsupport. Certifierade företag har korrekta avtalsvillkor avseende ångerrätt, återbetalning med mera.

    Om man väljer att handla i en icke certifierad e-handel, kolla om kontaktuppgifter finns, tänk på att domännamnet, hemsidans namn, oftast inte är det samma som företagsnamnet. Bara e-post adress som kontaktuppgift på en hemsida känns oseriöst.


  • Köpvillkor
    Läs köpvillkoren, är de skäliga, lagenliga och kom ihåg att inte betala i förskott om du är osäker på företaget. Oavsett vilket företag du handlar av gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

  • Ångerrätt och returfrakt
    Viktigast med den lagen är konsumentens ångerrätt. Ångerrätten gäller i 14 dagar, ångerfristen börjar löpa när du tar emot varan eller när avtalet ingås om det gäller en tjänst. Detta under förutsättning att du erhållit information om ångerrätten.

    Undantag från ångerrätten finns, du får undersöka varan men inte mer än vad som är nödvändigt. Konsumenten får i regel stå för returfrakten samt har även risken för frakten vid retur.

    Risk för frakten innebär att om försändelsen försvinner eller inte registreras hos mottagaren eller företaget blir du ersättningsskyldig för varan och du kan då få betala varan trots att du skickat tillbaka den. För att undvika detta ska du rekommendera försändelsen vid retur till företaget. Inom 14 dagar ska du då få köpeskillingen tillbaka.

Länkar

Hallå konsument - Ångerrätt Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hallå konsument - Handla på nätet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Viktigt att tänka på när du anlitar hantverkare

När du ska anlita hantverkare är det viktigt att undersöka om företaget har bra referenser och f-skattesedel. Begär offerter från flera företag och jämför. När du har bestämt dig - skriv avtal.

Hallå Konsument har samlat mycket av den information du kan behöva, bland annat avtal och mallar, branschöverenskommelser och broschyren Tips till dig som ska anlita hantverkare Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Är du i behov av en oberoende besiktningsman kan du vända dig till Mellansvenska Handelskammaren Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller Svenska Byggingenjörers riksförbund. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Att tänka på när du bokar resor

Vare sig du reser på egen hand eller med en researrangör gör du klokt i att ta reda på vilka villkor som gäller för din resa. Här kan du läsa om paketresor, reguljära flygresor och avbeställningsskydd. Du hittar även tips och råd om vad du kan göra om resan inte blev som du tänkt dig.

Innan resan

  • Läs igenom villkoren för resan noga.
  • Fråga om resmålet och inkvarteringens standard. Se till att få eventuella muntliga löften skriftligt.
  • Kontrollera vad som gäller för visum och pass i god tid.
  • Läs villkoren för av- och ombokning. Du har ingen automatisk rätt att avboka eller ångra dig om det inte står i villkoren.
  • I vissa länder behövs intyg för att du ska ha rätt till sjukvård. Du kan läsa mer om detta på Försäkringskassans webbplats Länk till annan webbplats..
  • Kontrollera alla personuppgifter, datum och tider när du bokar biljetter över Internet eller hos en resebyrå. Om det ändå blir fel i bokningen så kan det blir dyrt för dig att ändra i biljetten.

Paketresa

En paketresa är ett arrangemang där olika tjänster, till exempel resa och övernattning eller evenemangsbiljetter, säljs som ett paket. Paketreselagen och allmänna resevillkor talar om vad som gäller för dig som resenär. Du hittar hela lagen på Riksdagens hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Om researrangören ändrar i resans innehåll innan avresan kan du som resenär under vissa förutsättningar ha rätt till avbokning eller ersättning.

Om resan inte lever upp till vad som utlovats kan du ha rätt att få ersättning från researrangören. Om du är missnöjd med något på resmålet är det viktigt att klaga direkt på plats. Då får researrangören en möjlighet att åtgärda problemet.

Om resan blir avbruten eller inställd på grund av att researrangören till exempel går i konkurs kan du under vissa förutsättningar få ersättning från Resegarantinämnden för dina kostnader för resan. Läs mer på Kammarkollegiets webbplats Länk till annan webbplats..

Separat resa och boende

Om du köper en reguljär flygresa och boende separat gäller inte paketreselagen. I stället gäller olika regler beroende på vart och hur du reser. Ta kontakt med oss konsumentvägledningen Länk till annan webbplats. för att få veta mer om vad som gäller för just din situation.

Om du har köpt flyg och/eller boende separat och inte kommer iväg på din resa eller blir strandsatt på resmålet så har du inte samma möjligheter att få ersättning som om du hade köpt en paketresa.

Försenat eller inställt flyg

När du reser från ett EU-land, eller med ett flygbolag som är registrerat i något EU-land, har du vissa rättigheter om ditt flyg försenas eller ställs in. Det gäller oavsett om du bokat en paketresa eller flyger reguljärt. Reglerna finns i EU-förordningen 261/2004 Länk till annan webbplats. som gäller som lag i Sverige och övriga EU-länder.

Om det flyg som du är inbokad på drabbas av en försening eller blir inställt har du alltid rätt till en viss assistans från flygbolaget. Du har rätt till återbetalning/ombokning av biljetten, mat, dryck och telefonsamtal. Om det blir aktuellt så ska flygbolaget också stå för övernattning och transport.

Om ditt flyg är mer än tre timmar försenat, eller om det är inställt, så kan du i vissa fall ha rätt att få ersättning från flygbolaget.

Vad gör du om något händer med ditt bagage?

När du flyger har flygbolaget ansvar för det bagage som du checkar in. Om bagaget skadas, försenas eller kommer bort har du rätt att få ersättning från det bolag som transporterat ditt bagage, eller din paketresearrangör. Dessa regler gäller i nästan hela världen genom Montrealkonventionen Länk till annan webbplats..

Om ditt bagage inte kommer fram i tid ska du anmäla det omedelbart i bagageutlämningen på flygplatsen med en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report). Du kan ha rätt till ersättning för till exempel kläder som du måste köpa under tiden som du väntar på bagaget.

Om ditt bagage inte har kommit fram inom 21 dagar efter det att det skulle ha anlänt så har du rätt till ersättning för vad bagaget var värt. Detsamma gäller om bolaget erkänner att ditt bagage är försvunnet.

Behöver du reseförsäkring och avbeställningsskydd?

När du är ute och reser behöver du en försäkring. I din vanliga hemförsäkringen ingår ofta ett reseskydd. Det är dock viktigt att se till att ditt skydd är anpassat för hur du reser och vad du tänker göra. Kontrollera därför vad din hemförsäkring omfattar och om du behöver något mer skydd.

Ibland kan du behöva avboka din resa. Då är det bra att ha ett avbeställningsskydd eftersom du inte har någon automatisk rätt att avboka eller ångra en beställt resa. Se till så att du får rätt skydd! Ofta täcker avbeställningsskydd bara avbokning vid närståendes sjukdom och om du då reser med en vän har du inte rätt att avboka om ditt resesällskap skulle drabbas av sjukdom. Kontrollera vad din hemförsäkring omfattar och läs villkoren innan du tecknar ett avbeställningsskydd.

Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd med din resa eller vill veta mer om dina rättigheter kan du kontakta oss på konsumentvägledningen Länk till annan webbplats. för att få veta mer om vad som gäller för just din situation. Bor du i en annan kommun hittar du kontaktuppgifter hos Hallå konsument Länk till annan webbplats. till din kommuns konsumentvägledning.

Om du har köpt en flygbiljett av ett företag i ett annat EU-land kan du också få hjälp av Konsument Europa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. De ger rådgivning och hjälp om du har handlat över landgränserna i EU och något gått snett.

Om du och företaget inte kommer överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (ARN). De prövar kostnadsfritt konsumenttvister.

Du kan även nyttja Hallå konsuments tjänst Reseguide Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. där du får hjälp steg för steg när du bokar resor. I den här reseguiden berättar de om vilka rättigheter du har som resenär före, under och efter din resa. Här finns information om vad som gäller för flyg-, tåg- buss-, båt-, taxi- och för paketresor (Charterresor). De hjälper dig också med hur du klagar på resan.