Hur styrs samverkan?

Samverkan mellan Tierps kommun och Region Uppsala (landstinget) och leds av en politisk styrgrupp kallad Samråd HSVO och en chefsgrupp kallad Tjänsteledning HSVO.
HSVO Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. är förkortning för Hälsa, Stöd, Vård och Omsorg.

Ledamöter till den politiska styrgruppen utser regionfullmäktige i Region Uppsala och kommunstyrelsen i Tierps kommun.

I chefsgruppen finns representanter från habilitering, psykiatri, geriatrik, primärvård, folktandvården, äldreomsorg, funktionshindradeomsorg, skola, individ- och familjeomsorg samt medicinskt ansvarig sjuksköterska.

Sammankallande och drivande är närvårdsstrateg. Tjänsten samfinansieras av kommunen och regionen, men är placerad i kommunen. Närvårdsstrategen ingår i ett länsgemensamt nätverk.

På länsnivå finns motsvarande en regional politisk styrgrupp och en chefsgrupp som styr övergripande samverkan.

Närvårdsstrateg via Medborgarservice