Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

Hjälpmedel

För att klara av sin vardag så självständigt som möjligt kan man ibland behöva hjälpmedel. Behov kan uppstå t.ex. genom sjukdom eller skada, med funktionsnedsättning som följd. När man blir äldre eller vid ett tillfälligt behov efter vissa operationer kan hjälpmedel behövas.

Hjälpmedel för dig över 21 år

Du som är över 21 år och har rörelsehinder eller kognitiv funktionsnedsättning kan få hjälpmedel förskrivna utifrån behovsbedömning. Hjälpmedlen ska göra det lättare för dig att klä dig, sköta din hygien, förflytta dig och på annat sätt klara vardagen. Utifrån ett upphandlat sortiment finns hjälpmedel att tillgå för olika områden.

Sådana hjälpmedel kan t ex vara:

  • Gånghjälpmedel, t.ex. rollator
  • Rullstol
  • Bad- och duschstol
  • Förhöjning till toalettstolar
  • Minnesstöd
  • Förflyttningshjälpmedel, t.ex. för att lättare komma i/ur sängen eller till/från rullstolen.

Hjälpmedel för dig under 21 år och/eller har behov av andra hjälpmedel

Landstinget ansvarar för syn-, hörsel-, tal-, eller kommunikationshjälpmedel. Landstinget ansvarar också för hjälpmedel för barn och ungdomar under 21 år. Även ortopediska och medicintekniska hjälpmedel är landstingets ansvar.

1177 Vårdguidenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster kan du läsa mer om de hjälpmedel som förskrivs inom landstinget. Här finns även tjänsten ”Hitta och jämför hjälpmedel” som visar hjälpmedelsutbudet i hela landet.

Vart vänder man sig?

Om du behöver hjälpmedel för förflyttning och personlig vård ska du kontakta en fysioterapeut eller arbetsterapeut på den ort där du bor. Ring Medborgarservice på 0293-21 80 00 så hänvisar de dig rätt.

Hur bedöms om man får ett hjälpmedel?

Arbetsterapeut eller fysioterapeut gör en individuell bedömning av ditt behov utifrån närmiljö, funktionsnedsättningar och önskemål. Hembesök görs i de flesta fall. Vi tar ut en kostnad för hembesöket.

Vissa hjälpmedel, t.ex. elrullstol kräver en större bedömning. Att få en elrullstol kan ta tid, ibland flera månader.

Hur går utprovningen till?

I de flesta fall görs en utprovning av hjälpmedlet i hemmet. T.ex. ställs en lämplig höjd in på toalettförhöjningen och rollatorn provkörs tillsammans med dig i den miljö den är tänkt att användas. Vid mer avancerade hjälpmedel, t.ex. elrullstol, görs utprovningen i Uppsala på Hjälpmedel Uppsala Län, HULlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Transport till och från HUL står du själv för.

Vad kostar det att få ett hjälpmedel?

För alla hjälpmedel tar vi ut en avgift, i de flesta fall en engångsavgift. Ett avgiftstak för hjälpmedel finns och beräknas per kalenderår (för närvarande 1200 kr).

Ex. på avgifter på tekniska hjälpmedel

Hjälpmedel

Avgift

Rollator

Engångsavgift 200 kr

Toalettförhöjning

Engångsavgift 200 kr

Kryckkäppar

Engångsavgift 100 kr

Transportrullstol

360 kr/halvår

Elrullstol

100 kr/månad

Kan man köpa ett hjälpmedel själv?

Vill man äga sitt hjälpmedel själv eller önskar ett hjälpmedel utanför kommunens sortiment finns flera alternativ till eget köp. På 1177 Vårdguiden , finns länkar till de flesta leverantörer. Det finns även hjälpmedel via apotek, hjälpmedelsbutiker samt postorder-/internetföretag.

Vad händer sedan med hjälpmedlet?

Hjälpmedel som du får via Tierps kommun är ett lån och skall återlämnas när behovet upphört. Återlämnade hjälpmedel bedöms av förrådstekniker och rekonditioneras alternativt skrotas utifrån bedömningen.

Om man inte är nöjd?

Det är viktigt för oss att få veta om du är missnöjd med något. Om du är missnöjd med bedömningen av hjälpmedelsbehov kan du, i vissa fall, få en andra bedömning av en annan arbetsterapeut eller sjukgymnast/fysioterapeut.
Kontakta Medborgarservice.