Kontakta kommunen

Kontaktuppgifter till tierps kommun‌

Telefontider

Må - fr 9.00-16.00

Telefon

0293-21 80 88

E-post

medborgarservice­@tierp.se

Besök

Centralgatan 7, Tierp

Öppet

Må - fr 7.30-16.00

 

Personlig assistans

Personlig assistans innebär ett personligt utformat stöd till dig som har en stor och varaktig funktionsnedsättning. Det handlar om att du behöver hjälp med dina grundläggande behov, t ex att få hjälp med personlig hygien, att äta, att klä sig, att förflytta dig samt att kommunicera med andra.

Hur ansöker jag om personlig assistans?

Insatsen kan sökas av dig som är under 65 år, men du behåller rätten till assistans efter 65 år.

Har du behov av assistans mer än 20 timmar per vecka för dina grundläggande behov görs en ansökan om statlig assistansersättning hos Försäkringskassanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du veta mer? Läs Samlad information till dig beviljats personlig assistansPDF (pdf, 203 kB).

Andra blanketter

Anmälan om val av anordnare av personlig assistansPDF (pdf, 34 kB)

För att meddela val av hur assistansen ska ordnas och till vem ersättningen ska betalas ut. Gäller också vid byte av utförare.

Intyg om personlig assistentPDF (pdf, 52 kB)

Blankett för arbetsgivare för eller uppdragstagare åt personliga assistenter gällande uppgifter till kommunen om assistenterna.

Tidsredovisning personlig assistans LSSPDF (pdf, 135 kB)

Blankett för att redovisa assistenternas arbetade tid. Blanketten används av dig som anställer dina egna assistenter eller har anlitat assistansanordnare.

Sammanställning av utförd personlig assistans LSSPDF (pdf, 64 kB)

Blankett för att redovisa en sammanställning av utförd assistans. Blanketten ska bifogas fakturan.

Är du intresserad av att arbeta som personlig assistent?

Välkommen att kontakta Medborgarservice, telefon 0293-21 80 00.